Pre Asian African Conference Getaway

Last week, i, Nananana, Ridha, and Lulel attended our collegaue wedding ceremony (in a remote area) in West Bandung. His wedding was just not that important to be attended, actually, because we only wanted to visit Bandung before Asian African Conference and Keraton Cliff. #slappedbyPanji

wedding

We’ve booked two rooms at Javaretro Hotel which is located on Jalan Cibogo 3 No.2, Sukajadi, Kota Bandung, Jawa Barat 40164, phone +62 22 2004358. A bit hard to find without Google maps and a bit far from the center of the city.

Bandung  (30)

The room was clean, the floor and the furniture was beautiful.  The parking lot was not large but you can use the street in front of the hotel to park your car. Free Wi-Fi was available but the signal wasnt that good. The staff were friendly. We skipped the buffet breakfast due to our city tour since early morning. What a good service for a low budget hotel.

Bandung  (32)

At 3.30 pm, we were going to Dago Pakar in a heavy traffic jam. We intended to visit Tebing Keraton but our friend-to-be-guide told us that we’d better go there tomorrow morning. So we only did a sight seeing near to The Valley and turned back to the center of the city afterwards. Its about at 5 pm when we touched down Asia Afrika street and was greeted by a very-very-heavy-traffic jam. I saw a huge excitement from the people to welcome the Asian African Conference Commemoration 2015 that would be held there. It took about 80 minutes to reach the parking lot in Great Mosque of Bandung that usually only takes less than 10 minutes.

Bandung  (1)

We prayed at the mosque first before doing photocall in all over the street.

Bandung  (2)

The mosque was beautiful and the yard was just covered with the new synthetic grass. Children love playing there.

Bandung  (4)

The sign of “Alun-Alun Bandung” which means Bandung City Square.

Bandung  (3)

Here we come in the Asia Afrika boulevard with those colorful flags from the participants of the conference.

Bandung  (19)

I almost did’nt know any country leader on the painted box.

Bandung  (6)

The girls with i-know-some-of-these-leaders figures.

Bandung  (5)

The guys styled our president with a sideway hat and jacket. -,-

Bandung  (7)

Then we had dinner in the not-satisfying a la Japanese restaurant nearby our location in Naripan Street. We had to wait until half and an hour to have our ramen, bento, and dimsum to be served while the other customer had only wait for less than 15 minutes. We asked for our dishes like five times but they were just busy with the other customer. That was our decision to stay there due to our friends were on their way to this place while we had been here for an hour. At the end, there were some beverage and dimsum they couldnt serve but they possibly served it to another customer. This place offered us a good vibe to hang out with fellas and the taste of the food was just ok actually.

Bandung  (8)

We went back to the crowd in the fountain area.

Bandung  (9)

The girls tried to atrract the police attention.

Bandung  (10)

Lulel seemed lost in the crowd.

Bandung  (12)

The building was almost ready to welcome the delegate.

Bandung  (11)

I took a part on a selfie competition which was held in front of Pikiran Rakyat building.

Bandung  (29)

Nananana tried to operate this big and antique typewitter.

Bandung  (13)

Homeless guy across the street of GKN.

Bandung  (14)

A beautiful colonial building and the traffic jam.

Bandung  (15)

Selfie time.

Bandung  (16)

And we did a selfie again with the museum as the background.

Bandung  (17)

Mamang with Charlie Chaplin.

Bandung  (20)

Passing by East Cikapundung Street again.

Bandung  (18)

A beautiful globe monument with the name of country participants of the conference.

Bandung  (21)

It was 10.30 pm when we got back to the parking lot under the mosque. We moved to La Viva Cafe on Jalan Setiabudi No. 173, Bandung to taste the infamous surabi or serabi, Indonesian pancake made of rice flour and coconut milk. Surabi is best cooked with mini pans made of clay, then cooked on the charcoal-fire stove.

Bandung  (23) Bandung  (22)

In Bandung, surabi are served with so many topping choices like cheese, chocolate, jackfruit, palm sugar, oncom, durian, corn, chicken, strawberry, banana, etc. It costs Rp5.500 to Rp13.000.

Bandung  (25)

It was Sunday morning when we went all they way up to Keraton Cliff.

2015-04-26-10-47-44_deco

Then we packed up our belongings and checked out from the hotel and had some shopping spree in House of Donatello and Kartikasari on Juanda Street. We enjoyed our last moment in Bandung by having a late luncheon at Kupu Bistro Cafe on Ranggagading Street, phone +62 22 4232621. This cafe offered a very cozy environment to hang out.

 Bandung  (34)

The food and beverage taste was average and the price was not pricey.

Bandung  (33)

Its lychee virgin mojito was so fresh and testeful with this beautiful presentation.

Bandung  (35)

Finally we had to go back to Jtown and ended our fabulous weekend getaway.

Selai Srikaya: Ganda vs Sedap

For those who have ever visited Pematang Siantar in North Sumatera, they must know this heavenly taste coconut egg jam. Selai srikaya or selai sarikaya or kaya, literally meaning “rich jam” in Indonesian or Malay, can refer to a sweet creamy coconut spread made from coconut milk (also known as santan), duck or chicken eggs which are flavored by pandan leaf and sweetened with sugar. It has rich (srikaya or kaya in Indonesian or Malay) texture so it is called selai srikaya.
image
(left: a new jar of Selai Ganda, right: Selai Sedap)

There are two infamous selai srikaya store in Siantar, Toko Roti “Ganda” and Kedai Kopi “Sedap”. Toko Roti “Ganda” is a bakery located in Sutomo street number 89, Pematang Siantar while Kedai Kopi “Sedap” is a coffe shop located in Sutomo street number 97, Pematang Siantar, phone +62 622-24380.
image

Selai srikaya goes well with white bread, whole bread, cake, crackers, baguette, banana, or anything you like, plus a cup of hot tea or coffe. This yummy food reminds me of Nutella, but im still a #teamselaisrikaya
image

Which one is more famous? Ganda for sure.
image

What about the price? The price you should pay for a 250-gram-jar of Selai Sedap is about Rp50.000, while for Ganda is a half of what you should pay for Sedap.
image

I cant describe how good their taste. Its creamy, sweet, smell so good, delicious, maknyos, jos gandos, top markotop, yes taste like heaven.
image
(Dont you wanna take a bath with Selai Ganda this many)

Which one do i like more? I have compared both taste yesterday, but still its hard for me to choose. Oughhhh.. ok… I think i prefer Sedap.
image

Last christmas, my friend brought me 3 jars of Selai Sedap and i kept them in refrigerator. I and my colleague had eaten 2 jars in 2 weeks and i kept the last jar for myself only until 3 months, and it still tastes good. I have popularized selai srikaya in my office since 2013 so they are familiar with this foodgasm-made-food now. (*.*)/

image

Foodgasm in Semarang

This hot city is known for its Dutch colonial architecture, Chinatown, tidal flood, and culinary, especially the fusion culinary between Chinese and Indonesian flavors. Im gonna tell you about my culinary experience just around Simpang Lima and Gajah Mada street.

1. Lumpia Express

Located at Jalan Gajah Mada 142 AA, Semarang. This is kinda springrolls filled with bamboo shoots, chicken, shrimp, and boiled egg in wet and dried form. Bamboo shoots is a must filling in lumpia. Some of us may dislike bamboo shoots smell eventhough they have reduced a lot that stingy smell. My friend, who accompanied me that time, did’nt like that smell but when he tried to taste it, he succeded to eat that so-damn-good food. It is best served with onion leaves, cucumber pickles, fresh chili, and a special thick-and-sweet lumpia sauce. You can eat it in or take it away.

2015-02-25-21-19-58_deco

2. Pong Tofu “Perempatan Depok”

Located in the corner of Depok and Gajah Mada street intersection. The fried tofu is served with rise dish, fried boiled-egg, fermented-shrimp sauce, and radish pickles. You can taste this delicious food by paying only Rp13.000 for the pong tofu only package  to 24.000 for the complete one.

2015-02-25-21-00-08_deco

3. Nasi Pecel “Mbok Sador”

Located in Simpang Lima across the Ace Hardware building. This is the infamous pecel stall in Simpang Lima.

2015-02-25-21-22-22_deco

Nasi pecel is made of  rice dish with cooked vegetables (i.e. long bean, kangkung, bean sprouts, sawi, papaya leaves, cassava leaves) and peanut sauce (pecel). You can add rempeyek, kerupuk, satay, fried tempe and tofu, corn croquette, and many other choices.

2015-02-25-21-15-38_deco

4. Nasi Pindang Kudus and Soto Sapi “Gajahmada”

Located in front of Petempen street. Nasi pindang is made of rice dish with traditional spicy beef soup. There are some complementary side dishes like potatoe croquette, fried tempe and tahu, kerupuk, and chicken intestines satay. It opens from quite early in the morning until evening.

2015-02-25-21-17-01_deco

5. Maduranese Chicken Satay

You’ll find some food vendors sell this East Java dish in Gajah Mada street near to Depok street, but we chose H.M. Hasan satay. You can taste the delicious grilled chicken and egg served with peanut sauce, soy sauce, fresh onion slices, lime juice, and lontong slices (a cylinder boiled and compressed rice cake wrapped inside a banana leaf).

2015-02-25-21-12-11_deco

There is also a smashed banana vendor near to the satay vendor. You can choose topping combinations from chocolate sprinkles, cheese, powder sugar, to brown sugar. It only costs Rp5.000 per plate

2015-02-25-21-11-20_deco

6. Babat Fried Rice “Pak Karmin”

Located near to Lumpia Express. A mouth-watering spiciy and a bit sweet Javanesse fried rice with beef tripe (babat) that suits to my Javanesse tongue. You can order a plate of babat gongso, beef tripe stir-fried with soy sauce, to get more fat and satisfaction. A plate of fried rice costs about Rp20.000,00 with lots of babat slice.

2015-02-25-21-17-54_deco

7. Angkringan.

You will find this kinda food stall in the night in front of Great Mosque in Simpang Lima which you have to sit (in Javanesse “angkring”) on the floor and you can discuss or gosipping as long as you want to. There are mini gudeg rice, or rice with papaya leaves, or rice with anchovies costs as a main dish. A skewered, seasoned, boiled quail eggs satay, sausage satay, chicken intestines satay, meatball satay, fried snack (gorengan) as side dishes that cost very cheap. Don’t forget to order STMJ, abbreviation from susu (milk), telur (egg), madu (honey), and jahe (ginger), a hot traditional drink to warm your body. You’ll find many street musicians come and go, so you’d better prepare some small change for them.

2015-02-25-21-12-59_deco

8. Duck Fried Rice

This is an roadside food vendor in Inspeksi Street which sells hot spicy fried duck and hot spicy Javanesse fried rice with duck. It’s so hot, delicious, but a bit expensive for an open stall in Semarang.

2015-02-25-21-04-19_deco

9. Meatball Tofu “Cah Ungaran”

Located at Jalan Simpang Lima no. 2,  in the corner of Simpang Lima, near to a gift shop across the street from Ace building, this food originally comes from Ungaran, in Semarang highland. Ough goshhh… I do like this steamed tofu filled with meatball. You can fry it first or eat it directly. The fried meatball tofu costs Rp33.000, and the unfried one costs Rp30.000 per box contains 10 meatball tofus. Served with fresh green chili or table sauce.

2015-02-25-21-14-30_deco

I love Semarang culinary and can’t get enough of them.

Lelakon Akhir Pekan di Cirebon

Saya sempat tinggal di kota ini selama 30 bulan, sejak pertama kali penempatan untuk bekerja yang diawalai dengan mewek-mewek karena tidak tahu di mana kota ini hanya sering mendengar saja. Ternyata Cirebon adalah kota yang kaya akan kuliner, batik, wisata rohani, dan lumayan enak untuk tinggal. Walaupun kota ini panas, sepanas goyang tarling (gitar dan suling) yang merupakan ciri khas pantura, tetapi cukup bebas dari polusi dengan biaya hidup yang cukup terjangkau. Tingkat kemacetan di Cirebon masih wajar jika dibanding dengan Jakarta yang sudah level pengen dielus-elus lalu ditendang ke planet Mars. Kunjungan saya ke Cirebon ini hanya untuk weekend getaway sekaligus kondangan. Saya berangkat ke Cirebon dengan menggunakan Tegal Express pukul 06.40 wib dan tiba pukul 10.00.

Stasiun Prujakan

Di Stasiun Cirebon Prujakan, saya sudah ditunggu oleh 2 keluarga muda. Keluarga Mr dan Mrs President, serta keluarga Bapak dan Emak. Pak’e dan Mak’e balik ke rumah dulu sehingga saya jalan-jalannya dengan Mr dan Mrs President. Tujuan pertama adalah ke Gado-Gado Prujakan yang terletak di depan stasiun.

kerata

Yang khas dari gado-gado ini adalah kuah kuning (di dalam panci dekat cobek) yang dicampurkan ke bumbu kacang.

Gado-Gado Prujakan (3)

Gado-gado ini terdiri dari aneka sayuran, mie kuning, potongan tempe dan tahu goreng, lontong, serta kerupuk udang yang dicampur jadi satu dengan bumbu kacang lalu ditambahkan setengah butir telur rebus di atasnya

Gado-Gado Prujakan (2)

Strike a pose with the Chef.

Gado-Gado Prujakan

Seporsi gado-gado ini harganya sekitar Rp15.000. Terlihat sedikit tetapi aslinya banyak banget dan bikin kenyang.

Gado-Gado Prujakan (4)

Di sini juga tersedia bubur sum-sum dengan mutiara dan biji salak.

Gado-Gado Prujakan (7)

Endeuuuusss bener dah.

Gado-Gado Prujakan (8)

Ada juga kerupuk soun sambal yang pedas-pedas nikmat.

Gado-Gado Prujakan (9)

Misro yang manis kayak kamu.

Gado-Gado Prujakan (6)

Bakwan udang yang merupakan gorengan favorit di sini dan bakwan biasa yang juga tak kalah enak.

Gado-Gado Prujakan (5)

Kami melanjutkan perjalanan ke Keraton Kasepuhan. Harga tiket masuknya Rp20.000,00/orang untuk akhir pekan.

harga Tiket Keraton

Replika Kereta Kencana Singa Barong dengan efek ala-ala.

Kereta

Kereta Kencana Singa Barong yang asli.

Kereta (2)

Lukisan Parbu Siliwangi di Keraton Kasepuhan ini konon bisa melirik mengikuti pandangan orang yang menatapnya saat berpindah dari sisi depan ke samping. Sayangnya saya tidak melihat lirikan itu, padahal saya mau dilirik juga. #eh

Lukisan

Mr. dan Mrs. President serta Princess Ririri berpose dulu.

Keraton (2)

Pintu menuju bagian pendopo kareton serta tempat tinggal sultan dan keluarga.

Keraton

Pengunjung tidak diizinkan melewati garis pembatas ke dalam pendopo ini.

Keraton (4)

Langit Cirebon yang biru dengan cuaca yang panas dan terik.

Keraton (3)

Saya diajak ke rumah Mr. President dulu karena Ririri sudah saatnya tidur siang. Kenyataannya sih walaupun sudah dikeloni bapaknya, si Ririri malah ngerecokin bundanya yang sedang saya ajari membuat sayur lodeh.

Sekitar pukul 16.30, kami berangkat ke kantor lama saya untuk menjemput Mas W.

Lalu kami pun cus ke Nasi Jamblang Ibu Nur di Jalan Cangkring II, dekat Grage Mal di Jalan Tentara Pelajar ke arah Stasiun Prujakan, di sebelah kiri jalan masuk beberapa meter.

Jamblang Bu Nur

Nasi Jamblang Bu Nur ini ngeheits banget sejak saya pindah dari Cirebon. Dulu lokasinya di Jalan Tentara Pelajar dengan warung di pinggir jalan yang sederhana tetapai ramai sekali setiap sore hingga malam. Menu yang ditawarkan di sini seperti di nasi jamblang lain tetapi tempatnya yang lumayan luas dan enak karena menggunakan bangunan berlantai dua. Sistem antrean seperti di teller bank juga membantu agar pengunjung lebih tertib dalam mengambil menu yang ada, nasi jamblang lain belum menerapkan sistem ini dan cenderung serobotan saja antarpengunjung.

Jamblang Bu Nur (2)

Meja dan kursi kayu panjang untuk pengunjung di lantai satu.

Jamblang Bu Nur (3)

Mr. dan Mrs. president serta Ririri mengantar saya dan Mas W ke rumah Fajar yang akan mengantar kami jalan-jalan lagi. Fajar, Mas W dan saya kemudian menjemput Mas F yang baru datang di stasiun dan kami langsung menuju angkringan di Kanoman. Lokasi yang sama dengan Pasar Kanoman saat pagi hingga siang hari di dekat Ace Hardware ini akan berubah menjadi angkringan jika malam. Makan lagi…….

Angkringan

Minggu pagi saya kabur sendirian dari rumah Fajar demi Nasi Jamblang Pelabuhan. Gedung British American Tobacco di dekat pelabuhan yang saya lewati.

BAT

Dan sampailan saya di Nasi Jamblang Pelabuhan yang nyempil di pojokan tetapi rasanya enak banget.

jamblang pelabuhan

Nasi jamblang di sini adalah favorit saya karena rasanya yang paling sesuai dengan selera saya, ada pula Nasi Jamblang Tulen di Jamblang, sebuah daerah di Cirebon arah Majalengka, yang enaknya melebihi nasi jamblang ini tetapi jauh dari kota. Jika ingin merasakan nikmatnya Nasi Jamblang Pelabuhan, jangan lebih dari pukul 09.00 wib di akhir pekan karena biasanya menunya tinggal sedikit atau sudah habis.

Jamblang Pelabuhan (2)

Selamat makaaaaannnn….

Jamblang Pelabuhan

Dari pelabuhan, saya melanjutkan perjalanan ke Pasar Pagi dengan naik becak untuk mencari oleh-oleh yang murah meriah dengan kualitas yang lumayan jika dibandingkan dengan Pangestu, toko oleh-oleh favorit saya di Sukalila Selatan yang saat itu masih belum buka. Dari emping, kue gapit, aneka ikan asin, kerupuk udang, terasi, manisan mangga, tapai Kuningan, sirup Tjampolay, dan banyak lagi deh.

Pasar pagi

Setelah membeli sedikit oleh-oleh, saya melanjutkan jalan kaki ke arah Jalan Siliwangi yang sedang diadakan car free day di sana. Saya mampir untuk sarapan kedua di Bubur Toha di jalan M. Toha dekat Balai Kota Cirebon. Bubur ayam di sini enak banget dan porsinya tidak berlebihan. Jangan lupa menambahkan sambal dan kerupuk kuning saat makan bubur ayamnnya.

Bubur Toha

Dan ternyata perut saya belum kenyang juga. Bubur kacang hijau dan ketan hitam yang enak ini menanti untuk saya santap. Selain bubur ayam dan bubur kacang hijau dan ketan hitam, di sini yang melegenda adalah telur ayam kampung rebus setengah matangnya, sayangnya saya tidak suka telur setengah matang. Pengunjung sering memesan 4 atau 5 butir telur yang dituang dalam sebuah gelas kemudian diaduk dan diminum.

Bubur Toha (2)

Selesai sarapan (lagi) di Bubur Toha, saya hanya tengok-tengok mampir sejenak di docang, makanan khas Cirebon yang tidak begitu saya sukai, yang ngeheits di depan Hotel Slamet dekat Bubur Toha depan Warteg Siliwangi (yang harganya selangit). Kata teman yang suka docang sih, doang di sini enak banget.

docang

Kemudian beli mangga gincu di Pasar Kramat dekat situ.

Mangga Gincu

Lalu foto-foto sebentar di depan Istana Negara sebelum akhirnya kembali ke rumah Fajar.

Istana Negara

Sesampainya di rumah Fajar, dia dan Mas F mengajak saya untuk mencari sarapan dan saya usulkan gado-gado ayam. Kami pergi ke Gado-Gado ayam Mang Djum di Jalan Pulasaren nomor 53, Cirebon. Menu yang tersedia di sini selain gado-gado ayam adalah nasi lengko, kupat tahu, dan soto ayam seperti gambar di bawah.

Sop

Gado-gado ayam tidak seperti gado-gado Prujakan atau gado-gado pada umumnya yang menggunakan bumbu kacang dan sayuran, lebih mirip orem-orem (Malang-an), atau ketupat sayur, atau kari ayam dengan sedikit bumbu kacang. Potongan ketupat/lontong yang sudah tersedia ditambahi dengan taoge rebus, potongan kentang rebus, potongan tahu, potongan telur rebus, dan ayam suwir lalu dituangkan kuah santan yang seperti kari, diberi sedikit bumbu kacang, dan terakhir ditaburi kerupuk.

Gado-gado ayam

Lalu kami bersiap-siap untuk kondangan yang menjadi acara utama kami ke Cirebon saat itu. Setelah kondangan, saya, Fajar, Mas W, dan Mas F menyempatkan diri ke Trusmi. Karena waktu yang terbatas, mereka langsung saya arahkan ke Batik Annur yang merupakan toko favorit saya. I bought the blue one while Mas F bought some pieces to her girlfriends and the other boys didnt buy anything.

batik trusmi

Kami menyempatkan diri untuk mencicipi es santan dengan roti dan tapai ketan hijau yang nikmat dan murah meriah di siang yang panas banget ini di sekitar Batembat.

Es Santan

Juga menyempatkan diri membeli kue-kue di La Palma di Jalan Siliwangi samping Balai Kota yang merupakan salah satu toko kue favorit saya dulu. Puding tapai ketan hijau FTW.

la palma

Dan akhirnya buru-buru ke Stasiun Prujakan untuk mengejar kereta Tegal Express pukul 15.50. Berakhirlah sudah perjalanan makan-makan saya di akhir pekan ini.docang

Prujakan